Головна | Мій профіль | Реєстрація | Вихід | Вхід | RSSВівторок, 25.06.2019, 14:04

Меню сайту
Новини
Категорії розділу
Сучасні освітні технології [19]
Виховна робота [18]
Матеріали для вдосконалення та урізноманітнення роботи класних керівників
Для батьків [18]
Початкова школа [2]
Нормативно-правові документи [2]
Для вчителів [18]
Методичні документи [1]
Корисно для всіх [12]
Герої АТО. Випускники школи. [1]
Форма входу

Хмаринка тегів
1 Вересня Сценарії Батьківські права та обов'язки Учнівська форма Пам'ятка для батьків Виховна робота Англійська мова перезентація Навчальні програми 2011-2012 корисні сайти вчитель-методист презентація Розклад дзвінків Розклад уроків Конкурс Учень року Нормативно-правові документи Біологія Новорічні грамоти обслуговуюча праця Іванківська ЗОШ №1 Правила прийому до школи письмо Деду Морозу Свято Букваря шкільна документація 101 цікава педагогічна ідея БЖД ЯК зробити урок Батььківські збори Класному керівнику батьківські збори прислів'я література Правила поведінки учнів у школі Електронні книги класний керівник Вчитель року етика Українська мова та література МАЛЕНЬКИЙ УКРАЇНЕЦЬ Оформлення проекту Для вчителя олімпіади Навчальний кабінет Іноземні мови креслення ДПА ЗНО 2012 Корисний софт Компетентність вчителя Для батьків Класному керівнику. Виховна година виховна година мультимедійний супровід інформатика акції Предметні тижні список літератури на літо Каталог сайтів літературний диктант фізична культура Міс Україночка перший урок Правничий квест Кращі учні Сценарій Шевченко ЗНО ЗНО-2018 початкова школа онлайн-курс для вчителів НУШ програма типова освітня програма
Новини Освіта.UA

Каталог статей

Головна » Статті » Для вчителів

Нестандартні форм організації навчально-виховного процесу. Семінарське заняття та його аналіз


 

Семінарське заняття є формою навчання, що дає змогу ефектив­но організувати самостійну роботу учнів. Семінарські заняття найчастіше проводяться у старших класах. При цьому учням на­дається можливість активно оперувати знаннями, здобутими на уро­ках, а також у процесі самостійної роботи з рекомендованою літе­ратурою. На семінарському занятті допустимі дискусії, заперечен­ня, обговорення, аргументація тощо, що дає змогу учням більш ос­мислено і міцно засвоювати тему. Семінар — це живий творчий про­цес, який не може бути запрограмований в усіх деталях.

Основними завданнями семінарського заняття є: закріплення, розширення та поглиблення знань учнів, здобутих раніше на уро­ках; формування і розвиток навичок самостійної роботи учнів; реа­лізація диференційованого підходу до навчання з урахуванням інди­відуальних особливостей учнів; створення умов для формування й розвитку їхніх пошуково-творчих знань та навичок.

За характером семінарські заняття поділяються на: випере­джальні, навчальні, узагальнюючі (підсумкові).

Випереджальні семінарські заняття проводяться перед вивченням невеликої за обсягом та нескладної за змістом теми. Їх мета — форму­вати вміння орієнтуватися у змісті навчального матеріалу, виділяти описовий, пояснювальний та інструктивний матеріал, головне, істотне у змісті теми. Підготовка до семінару такого типу вимагає обов'язкового інструктажу, розробки групових та індивідуальних зав­дань, контролю за процесом підготовки учнів до семінару.

Навчальний семінар проводиться у процесі вивчення теми та ста­вить за мету: поглибити знання, сформувати уміння та навички за­стосування теоретичних знань учнів у практичній діяльності; усунути прогалини у навчальних досягненнях учнів із засвоєної теми. На се­мінарських заняттях навчального типу вчитель, спираючись на знання, вміння та навички учнів, набуті на попередніх заняттях, розробляє си­стему навчальних завдань для самостійної роботи. При цьому завдан­ня повинні не дублювати аналогічні, раніше використовувані, а носи­ти варіативно-тренувальний або реконструктивний характер. Основні методи та прийоми роботи вчителя на навчальному семінарі — це обго­ворення, дискусія, аналіз, висновки і пропозиції.

Специфіка узагальнюючого (підсумкового) семінару полягає в тому, що він проводиться після вивчення складної за змістом та вели­кої за обсягом теми чи розділу навчальної програми. Його мета — формувати вміння та навички учнів самостійно систематизувати і по­глиблювати знання, використовувати їх у практичній діяльності. Ефек­тивність семінарського заняття такого типу значною мірою залежить від ретельності його підготовки. Передусім, учителеві необхідно виз­начити місце семінару в системі інших уроків з навчального предме­та; правильно сформулювати тему, мету і завдання семінару; визна­чити обсяг матеріалу для розгляду на занятті. Суттєву роль при цьому відіграє організаційна сторона семінарського заняття, зокрема: роз­робка питань та диференційованих завдань для обговорення; складан­ня переліку основної та додаткової літератури; завчасне (за 10-15 днів до заняття) доведення до відома учнів плану семінару; повідомлення про форму організації та проведення заняття; визначення ролі кожно­го учня як активного його учасника; підготовка спільно з учнями необхідного наочного матеріалу, забезпечення методичного та тех­нічного оснащення семінарського заняття. До підготовки семінару доцільно залучати також батьків, завідувача бібліотеки загальноосвітнього навчального закладу, запропонувавши їм організувати, наприклад, виставку книг, посібників, зразків наочних матеріалів, самостійних творчих робіт учнів та ін.

Важливе значення у підвищенні ефективності семінарського заняття має технологія його проведення. Як правило, семінарське заняття починається із вступного слова вчителя (оголошення теми, розкриття її

актуальності, ознайомлення з планом). Обговорення питань плану заняття може починатися з раніше запланованого повідомлення учня або з вільного його виступу. Бажано викликати надійних учнів, але не найсильнишіх. Сильні учні повинні бути у резерві та залучатися в ролі опонентів, яким можна доручити узагальнення виступів з того чи іншого питання семінару. Після першого повідомлення чи виступу викликаного вчителем учня в обговоренні питання можуть брати участь всі бажаючі. При цьому їм дозволяється користуватися конспектами, підручниками, будь-якими джерелами. Вчитель стежить за тим, щоб пі час семінару була створена атмосфера доброзичливості та взаємне довіри, вільного обміну думками, співробітництва та співдружності.  Активізація навчально-пізнавальної діяльності учнів на семінарі залежить від вільного вибору опонентів, створення проблемних ситуації розгортання мікродискусій. Завершується семінарське заняття підбиттям підсумків обговорюваної теми, оцінюванням знань учнів.

Незалежно від типу семінарського заняття у процесі його спостереження та аналізу доцільно звертати увагу на такі параметри:

• вибір теми (співвідношення вивченого та нового матеріалу; характер матеріалу, що дає змогу поглибити знання учнів, підвищити їх інтерес до навчального предмета, розширити світогляд; можливість забезпечити учнів літературою з теми; врахування ступеня сформованості в учнів умінь та навичок самостійної роботи);

• педагогічна доцільність постановки мети та завдань семінар;

• підготовка вчителя та учнів до семінару (розчленування теми н конкретні питання; інструктаж щодо роботи з основною та додатковою літературою; вибір форм самостійних повідомлень учнів — доповідь, реферат, виступ, опонування; підготовка ілюстративного матеріалу);

• технологія проведення семінару (повідомлення теми, мети і завдань заняття; надання слова учням для повідомлення з питань семінару; коментар щодо повідомлень учнів; концентрування уваги учнів на питаннях, які передбачені планом; постановка питань процесі повідомлень учнів, що спонукають до дискусії, вимагають доказовості, міцних знань, винахідливості);

• розкриття теми семінарського заняття (чи всі питання розкриті, глибина та повнота їх висвітлення, кількість «активних» учасник: семінару, активізація і стимулювання учнів у процесі роботи);

• підбиття підсумків семінарського заняття (чи розкрита тема, я знання здобули учні, ставлення до заняття і творча активність учні

досягнення мети заняття, оцінювання і стимулювання учнів до активної участі в семінарі, похвала за кращі відповіді та активи) участь у роботі семінару):

• результативність семінарського заняття (закріплення та поглиб­лення здобутих раніше знань учнів, набуття нових знань; формуван­ня в учнів умінь та навичок, зокрема самостійної роботи з першо­джерелами; розвиток здібностей учнів, формування умінь застосо­вувати теоретичні знання на практиці, ступінь творчого мислення учнів, самоорганізація та самоконтроль).

 

Категорія: Для вчителів | Додав: admin (19.05.2012)
Переглядів: 1199 | Теги: Для вчителя | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Наша школа
Пошук по сайту
Профспілка
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Погода в Іванкові
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Новини Педпреси

Copyright MyCorp © 2019
Створити безкоштовний сайт на uCoz